Mientras Zapatero lamía las huellas de los zapatos de los dueños, representados por este presidente del Fondo Monetario Internacional de visita en Madrid el pasado 19 de junio, Dominique Strauss-Kahn, la mirada fría y sin espejos ni cóncavos ni convexos en el Real Decreto de Ley de reforma del mercado de trabajo aprobado dos días antes deja claras algunos de los garrotazos que recibiremos los próximos días, meses y años. Según el Strauss-Kahn, durante los próximos veinte años, si las cosas se hacen bien …

Mientras Zapatero lamía las huellas de los zapatos de los dueños, representados por este presidente del Fondo Monetario Internacional de visita en Madrid el pasado 19 de junio, Dominique Strauss-Kahn, la mirada fría y sin espejos ni cóncavos ni convexos en el Real Decreto de Ley de reforma del mercado de trabajo aprobado dos días antes deja claras algunos de los garrotazos que recibiremos los próximos días, meses y años. Según el Strauss-Kahn, durante los próximos veinte años, si las cosas se hacen bien …

Las personas que trabajamos ya nos podemos ir preparando. Los buitres vuelan bajo y buscan carne débil para comer, hartos como están. El Estado pasa a servir, un poco más si puede ser, para tapar los agujeros de las empresas, bancos y multinacionales diversas, agujeros reales o simulados. Así, pagará la Seguridad Social de los contratos para jóvenes y ahorrará a las empresas este importe, al tiempo que les subvencionará los despidos. O sea que un empresario recibirá dinero para contratar a alguien y echarlo. ¿A esto le llamarán también flexibilidad ?

Al mismo tiempo, las rebajas son bastante evidentes en muchos puntos pero hay uno en que no sólo son evidentes sino que producen incluso dolor. En la Reforma Laboral que los perros alaban y que sólo critican como insuficiente (tranquilos, que al paso que vamos el feudalismo llegará pronto) se dice que los jóvenes cobrarán el 60% del salario mínimo durante el primer año de contrato y el 75% en el segundo año. Así, hablando de cifras concretas, una empresa cualquiera puede contratar a un trabajador joven por 379,98 euros al mes a jornada completa. Si el joven se queja, a la calle y que pague el Estado el despido. Al mismo tiempo, el joven, si es contratado por una ETT pasa a poder realizar trabajos peligrosos. O sea que peligro y miseria se dan la mano y los buitres aplauden. Los «mercados» y los empresarios dan palmaditas en la espalda a Zapatero a escondidas mientras públicamente piden más y más… miseria, y Rajoy y Mas se preguntan qué harán ellos cuando manden para parecer más de derechas que los que ahora tienen el poder.

Ya sabéis que si la empresa acredita -ya nos entendemos- seis meses de pérdidas ya tiene causa objetiva de despido y por tanto se pasa a cobrar un máximo de 33 días por año trabajado.

¿Qué nos queda ? Pues esperar la reforma de las pensiones, que los buitres también han pedido, y ver cómo llegamos a los 67 años para cobrar una pensión. Dirán que en el Estado francés Zarkozy también ha retrasado la edad de cobro pero es que ésta ha pasado de los 60 años a los 62. Lo dirán y una parte importante de gente se lo creerá. Los medios, ya se sabe…

Y ver cómo las patronales siguen apostando por hacer desaparecer la negociación colectiva y por lo tanto hacer contratos a medida, y hacer imposible la unidad de los explotados. No pasa nada, ahora que ya sabemos que la gran banca española es una de las que más beneficios da y más solvencia tiene … !que se mueran los pobres y viva la crisis !

Algunas y algunos siguen viendo la tele para enterarse de cómo la pobreza se extiende y la precariedad ya no es sólo normal sino total obligación. ¿Lo mirarán siempre por la pantalla ? ¿La anestesia que les ha sido suministrada es tan potente que no les permite entender que todo depende de la correlación de fuerzas ? ¿No entenderán nunca que esto es una lucha de clases y que ellos, a pesar de los pesares, son trabajadores y por lo tanto explotados y pronto pobres de las mil formas que la palabra permite ?

Nos encontramos ante el ataque más grande que el capitalismo ha hecho a la clase trabajadora desde el finali de la Segunda Guerra Mundial. Este ataque supone la ruptura del pacto social que, a través de la socialdemocracia, permitía un cierto bienestar en esta parte de mundo. Un bienestar que desactivaba, al mismo tiempo, la posibilidad de un contagio revolucionario, no nos engañemos. Esto no era, ni mucho menos, el mejor de los mundos posibles tal como afirma a menudo la propaganda capitalista pero sí que era mucho mejor que el lugar a donde vamos. Y donde vamos lo tienen claro si no luchamos. Y la gente que ha tenido un mínimo de formación o se la ha buscado puede deducir leyendo aunque sea una vez en la vida las páginas salmón de los periódicos y las que llevan el título de Economía.

Tenemos huelga general convocada en septiembre y hasta entonces tendremos que quemar la calle varias veces, cuantas más mejor, para hacernos sentir entonces con claridad y abriendo espacios nuevos de confrontación. Tenemos claro que esta huelga no parará nada si la dejamos sólo en manos de los convocantes y por eso tendremos que ponerlo todo en juego. No nos podemos permitir el lujo de mirarnos sin más sólo porque la destruccion que han planificado y que ahora ejecutan es larga, inmensa y va dirigida a todas las esferas de nuestras vidas.

Si hay alguien todavía que no lo entiende, que se prepare para recibir collejas, porque también está en la lista, y porque seguro que tiene médico, trabajo, paro, seguridad social, escuela… y mañana ya veremos…

Jordi Martí Font


Per si algú encara no ho ha entès…

Mentre Zapatero llepava les petjades de les sabates dels amos, representats per aquest president del Fons Monetari Internacional de visita a Madrid el passat 19 de juny, Dominique Strauss-Kahn, la mirada freda i sense miralls ni còncaus ni convexos al Reial decret de Llei de reforma del mercat de treball aprovat dos dies abans deixa clares unes quantes de les garrotades que rebrem els propers dies, mesos i anys. Segons l’Strauss-Kahn, durant els propers vint anys, si les coses es fan bé…

Les persones que treballem ja ens podem anar preparant. Els voltors volen baix i busquen carn feble per menjar, farts com estan. L’Estat passa a servir, una mica més si pot ser, per tapar els forats de les empreses, bancs i multinacionals diverses, forats tapats o simulats. Així, pagarà la Seguretat Social dels contractes per a joves i estalviarà a les empreses aquest import, alhora que els subvencionarà els acomiadaments. O sigui que un empresari rebrà diners per contractar algú i per fer-lo fora. En diran també flexibilitat ?

Alhora, les rebaixes són prou evidents en molts punts però n’hi ha un en què no només són evidents sinó que fan fins i tot mal de dir. En la Reforma Laboral que els gossos lloen i que només critiquen com a insuficient (tranquils, que al pas que anem el feudalisme arribarà aviat) es diu que els joves cobraran el 60% del salari mínim durant el primer any de contracte i el 75% en el segon any. Així, parlant de xifres concretes, una empresa qualsevol pot contractar un treballador jove per 379,98 euros al mes a jornada completa. Si el jove es queixa, al carrer i que pagui l’Estat l’acomiadament. Alhora, el jove, si és contractat per una ETT passa a poder realitzar feines perilloses. O sigui que perill i misèria es donen la mà i els voltors aplaudeixen. Els “mercats” i els empresaris donen copets a l’esquena a Zapatero d’amagat mentre públicament demanen més i més… misèria, i Rajoy i Mas es pregunten què hauran de fer ells quan manin per semblar més de dretes que els que ara tenen el poder.

Ja sabeu que si l’empresa acredita -ja ens entenem- sis mesos de pèrdues ja té causa objectiva d’acomiadament i per tant es passa a cobrar un màxim de 33 dies per any treballat.

Què ens queda ? Doncs esperar la reforma de les pensions, que els voltors també han demanat, i veure com passem als 67 anys per cobrar una pensió. Diran que a l’Estat francès Zarkozy també ha retardat l’edat de cobrament però és que aquesta ha passat dels 60 anys als 62. Ho diran i una part important de gent s’ho creurà. Els mitjans, ja se sap…

I veure com les patronals continuen apostant per fer desaparèixer la negociació col·lectiva i per tant fer contractes a mida, i fer impossible la unitat dels explotats. No passa res, ara que ja sabem que la gran banca espanyol és una de les que més beneficis dóna i més solvència té… que es morin els pobres i visca la crisi !!!

Algunes i alguns continuen mirant la tele per assabentar-se com la pobresa s’estén i la precarietat ja no és només normal sinó total obligació. S’ho miraran sempre per la pantalla ? L’anestèsia que els ha estat subministrada és tan potent que no els permet entendre que tot depèn de la correlació de forces ? No entendran mai que això és una lluita de classes i que ells, malgrat els pesi, són treballadors i per tant explotats i ben aviat pobres de les mil formes que la paraula permet ?

Ens trobem davant de l’atac més gran que el capitalisme ha fet a la classe treballadora des de l’acabament de la Segona Guerra Mundial. Aquest atac suposa el trencament del pacte social que, a través de la socialdemocràcia, permetia un cert benestar en aquesta part de món. Un benestar que desactivava, alhora, la possibilitat d’un contagi revolucionari, no ens enganyem. Això no era, ni molt menys, el millor dels mons possibles tal com afirma sovint la propaganda capitalista però sí que era molt millor que el lloc a on anem. I on anem ho tenen clar si no lluitem. I la gent que ha tingut un mínim de formació ho pot deduir llegint encara que sigui un cop a la vida les pàgines salmó dels diaris i les que porten el títol d’Economia.

Tenim vaga general convocada al setembre i fins aleshores ens cal cremar el carrer uns quants cops, com més millor, per fer-nos sentir aleshores amb claredat i obrint espais nous de confrontació. Tenim clar que aquesta vaga no aturarà res si la deixem només en mans dels convocants i per això ens caldrà posar-ho tot en joc. No ens podem permetre el luxe de mirar-nos-ho només perquè la destrossa que han planificat i que ara executen és llarga, immensa i va dirigida a totes les esferes de les nostres vides.

Si hi ha algú encara no ho entén, que es prepari per rebre clatellades, perquè també és a la llista, i perquè segur que té metge, treball, atur, seguretat social, escola… i demà ja veurem…

Jordi Martí Font